Charles Duits
Francouzský literát, narozen 30. 10. 1925 v
Neuilly. Koncem 30. let se jeho rodiče přestěhovali v obavě před
postupem německých vojsk do USA. Ve 40. letech se nejprve pod
vlivem André Bretona věnoval surrealismu, posléze začal studovat
filosofii, získal pevnou víru v boha a pohyboval se především v
katolických kruzích. Roku 1954 se k literatuře vrátil románem
Le Mauvais Mari (Špatný manžel), v němž
mistrovsky vykreslil rozmanitou povahu lidí pohybujících se na
okraji surrealistického hnutí. Koncem 50. let se začal věnovat
východním náboženským naukám a opustil katolicismus. Orientální
způsob vyprávění ostatně zanechal výrazné stopy na jeho díle,
hlavně v Ptahu Hotepovi. V letech 1967 až 1978 následovalo
Duitsovo nejlepší tvůrčí období, mimo jiné publikoval soubor
Fruit sortant de l'abime (Ovoce vystupující z
hlubin), nazvaný podle gnostického hymnu, z něhož se dochoval
právě jen tato slova. Pracoval také na svých „vizionářských
dílech": sbírka básní La Conscience démonique
(Démonické vědomí) operuje ovšem se sokratovským pojetím
„daimona" jako inspirujícího dobrého ducha. Poté následovalo jeho
stěžejní dílo: román Ptah Hotep (1971) nese silné stopy
fantastiky, ačkoli Duits si v té době nebyl této skutečnosti vědom.
Jde o životní příběh stejnojmenného mocnáře patrně egyptského
původu, jenž zbaven své říše cestuje středomořským světem, který je
podivně působící paralelou toho našeho. Křesťanství je zde chápáno
jako okrajové náboženství, zatímco převládající kulturní vzorec v
sobě nese silné prvky středomořské civilizace antického typu, tedy
splynutí řeckých, římských, egyptských, arabských, maloasijských a
středně- i dálněvýchodních vlivů. Dílo může být čteno jako čistě
dobrodružný příběh, pro vzdělané a zvídavé čtenáře však v sobě
skrývá celou řadu hádanek plynoucích z odlišného historického
vývoje. Čtenář se tak může bavit nejen příběhem, ale i odkrýváním
důmyslně skrytých paralel Duitsova světa. Autorův literární styl je
vzácnou ukázkou svěžího přístupu k neomezeným jazykovým možnostem,
přesto však nikde nezadrhává a nebudí. Jakýmsi tematicky volným
pokračováním je román Nefer (1978), dále vydal erotický
román La Salive de l'eléphant (Sloní sliny), a to
pod pseudonymem Lucifer Ilje (Il a je znamená „on" a
„já"). V posledních letech života pracoval Duits na nikdy
nedokončeném spisu o prapůvodní černé bohyni, opět medijního
charakteru, psaném velmi novátorským a nezvyklým jazykem. Jeho
zlomky nikdy tiskem nevyšly. Po šedesátce trpěl srdeční
nedostatečností, ale odmítl se nechat léčit. V lednu 1991 si začal
dělat pořádek v písemnostech, redigovat rukopisy a připojovat k nim
poznámky. Několik dnů poté byl stižen infarktem a 4. dubna 1991 v
Paříži zemřel. Jeho základní dílo, Ptah Hotep, vyšlo roku
1971 v mainsteamové edici nakladatelství Denoël, francouzská obec
čtenářů SF a fantasy je pro sebe objevila až koncem 90. let, kdy
vyšel Path Hotep i Nefer, jediná autorova
fantastická díla, u téhož nakladatele, ale v brožovaných vydáních v
SF edici Présence du futur.
text: dle poznámek Richarda Podaného sestavil Martin Šust
vyňato z knihy Ptah Hotep
text: dle poznámek Richarda Podaného sestavil Martin Šust
vyňato z knihy Ptah Hotep
Nalezené produkty: 1