Eric Brown
Britský SF autor, narodil se 24. 5. 1960 v
Haworthu v západním Yorkshiru, několik let žil také v australském
Melbourne. Psaní se věnuje již do roku 1975, jeho první vydanou
prací vyla však až rozhlasová hra pro děti Noel‘-Ark
(1982). Do žánru SF vstoupil povídkou Krash-Bangg Joe and the
Pineal-Zen Equation (1987) v magazínu Interzone, na
jehož stránkách se v průběhu několika let stal jedním z
nejpopulárnějších britských autorů, ačkoli jinak není ve světě
zdaleka tak známý. Brownovy kratší práce spojují zajímavé hrad-SF
motivy s citem pro mezilidské vztahy a s přesvědčivým zobrazením
atraktivních obrazů cizích světů. Sebrány byly ve sbírkách The
Time Lapsed Man and Other Stories (1990), Blue
Shifting (1995) a Deep Future (2001).
Soubor The Fall of Tartarus (2005) shrnuje kratší příběhy věnované planetě, jejíž hvězda se chystá k proměně v novu, zatímco se obyvatelé Tartaru rozhodují, zda utéci či zůstat. Patrně nejznámější prací tohoto cyklu je i u nás vydaná povídka Hunting the Slarque (1999, Lov na slarky). S oblibou spolupracuje s jinými autory, nejčastěji s Keithem Brookem. Některé jejich společné práce shrnuje soubor Parallax Viex (2001). U nás známe práce napsané společně se Stephenem Baxterem, z nichž nejzajímavější je zřejmě povídka The Spacetime Pit (1996, Časoprostorová jáma). Jedna z Baxterových prací se stala rovněž předlohou pro Brownovu druhou audio hru George and the Red Giant (2000). Z poslední doby neopomeňme zmínit alespoň povídku Children of Winter (2001, Děti zimy) a samostatně vydané novely A Writer's Life (2001) a Approaching Omega (2005), z nichž ta první je pro autora nezvyklým výletem na pomezí fantastického žánru. U příležitosti nedávného výročí smrti Julese Vernea vydal samostatnou novelu The Extraordinary Coyage of Jules Verne (2005) a uspořádal antologii The Mammoth Book of New Jules Verne Adventures (2005, sp. Mike Ashley).
Hrdina debutového románu Meridian Days (1992) se snaží zapomenout na svou temnou minulost uprostřed zvláštní umělecké komunity vodní planety Meridian. Objev okamžitého přenosu hmoty z románu Engineman (1994) zcela zničí dosavadní způsob cestování prostorem a přiměje vesmírného pilota přijmout riskantní nabídku na výpravu k neznámému cíli. Román má úzkou návaznost na prostředí několika raných kratších prací, včetně u nás známých titulů The Time-Lapsed Man (1988, Ztracený v čase) a Big Trouble Upstairs (1988, Velký průšvih tam nahoře). Do románové série z pera různých autorů příhodně nazvané The Web patří tituly Untouchable (1997) a Walkabout (1999), které jsou dějově zasazeny do prostředí celosvětové sítě virtuální reality první poloviny 21. století. Oba jsou určeny mladším čtenářům stejně jako následující, již samostatné tituly Twocking (2002) a Firebug (2003), napsané jednoduchým, přímočarým stylem. V podobném duchu se nesou také romány British Front (2005) a Space Ace (2005), v nichž se snaha pobavit mísí s pokusem poučit dospívající obecenstvo.
V románu Penumbra (1999) je vesmírný pilot najat výstředním milionářem k průzkumu prozatím nikdy nenavštívené planety skrývající dosud netušená tajemství. Brown se zde odhodlal vytvořit nenáročnou, čistě zábavnou space operu. Ačkoli kvalita díla není nijak závratná, úspěch předčil očekávání a román stále zůstává jeho nejúspěšnějším dílem. Trilogie The Virex: New York Nights (2000, Newyorské noci), New Yourk Blues (2001, Newyorské blues) a New York Dreams (2003, Newyorské sny) popisuje blízkou budoucnost, v níž je východní pobřeží Ameriky zpustošeno teroristickými útoky na jaderné elektrárny, což z New Yorku učiní vedle centra peněz a moci rovněž útočiště zločinců a chudiny. Právě bezvýchodnost situace a přelidnění nutí obyvatele velkoměst hledat potřebný pocit uvolnění v prostředí virtuální reality. Svět korporací zabývajících se obchodem s VR je využit jako kulisa k případům soukromého detektiva Hala Hallidaye, jehož specialitou je pátrání po pohřešovaných osobách.
Dosud poslední román pro dospělé čtenáře Bengal Station (2004) je opět příběhem soukromého detektiva, tentokrát nadaného telepatickými schopnostmi, které mu pomáhají odhalit různé druhy nebezpečí ve službách vesmírné stanice - svérázné obdoby rušného přístavu s rozmanitým obyvatelstvem.
Erik Brown sice nepatří mezi autory hýřící originalitou či osobitým literárním stylem, nelze ho však označit ani za běžného řemeslníka, pravda leží někde uprostřed a my se můžeme těšit z jeho příběhů, které lze bez vážných výhrad označit za kvalitní fantastiku.
text: Martin Šust
vyňato z knihy Newyorské noci
Soubor The Fall of Tartarus (2005) shrnuje kratší příběhy věnované planetě, jejíž hvězda se chystá k proměně v novu, zatímco se obyvatelé Tartaru rozhodují, zda utéci či zůstat. Patrně nejznámější prací tohoto cyklu je i u nás vydaná povídka Hunting the Slarque (1999, Lov na slarky). S oblibou spolupracuje s jinými autory, nejčastěji s Keithem Brookem. Některé jejich společné práce shrnuje soubor Parallax Viex (2001). U nás známe práce napsané společně se Stephenem Baxterem, z nichž nejzajímavější je zřejmě povídka The Spacetime Pit (1996, Časoprostorová jáma). Jedna z Baxterových prací se stala rovněž předlohou pro Brownovu druhou audio hru George and the Red Giant (2000). Z poslední doby neopomeňme zmínit alespoň povídku Children of Winter (2001, Děti zimy) a samostatně vydané novely A Writer's Life (2001) a Approaching Omega (2005), z nichž ta první je pro autora nezvyklým výletem na pomezí fantastického žánru. U příležitosti nedávného výročí smrti Julese Vernea vydal samostatnou novelu The Extraordinary Coyage of Jules Verne (2005) a uspořádal antologii The Mammoth Book of New Jules Verne Adventures (2005, sp. Mike Ashley).
Hrdina debutového románu Meridian Days (1992) se snaží zapomenout na svou temnou minulost uprostřed zvláštní umělecké komunity vodní planety Meridian. Objev okamžitého přenosu hmoty z románu Engineman (1994) zcela zničí dosavadní způsob cestování prostorem a přiměje vesmírného pilota přijmout riskantní nabídku na výpravu k neznámému cíli. Román má úzkou návaznost na prostředí několika raných kratších prací, včetně u nás známých titulů The Time-Lapsed Man (1988, Ztracený v čase) a Big Trouble Upstairs (1988, Velký průšvih tam nahoře). Do románové série z pera různých autorů příhodně nazvané The Web patří tituly Untouchable (1997) a Walkabout (1999), které jsou dějově zasazeny do prostředí celosvětové sítě virtuální reality první poloviny 21. století. Oba jsou určeny mladším čtenářům stejně jako následující, již samostatné tituly Twocking (2002) a Firebug (2003), napsané jednoduchým, přímočarým stylem. V podobném duchu se nesou také romány British Front (2005) a Space Ace (2005), v nichž se snaha pobavit mísí s pokusem poučit dospívající obecenstvo.
V románu Penumbra (1999) je vesmírný pilot najat výstředním milionářem k průzkumu prozatím nikdy nenavštívené planety skrývající dosud netušená tajemství. Brown se zde odhodlal vytvořit nenáročnou, čistě zábavnou space operu. Ačkoli kvalita díla není nijak závratná, úspěch předčil očekávání a román stále zůstává jeho nejúspěšnějším dílem. Trilogie The Virex: New York Nights (2000, Newyorské noci), New Yourk Blues (2001, Newyorské blues) a New York Dreams (2003, Newyorské sny) popisuje blízkou budoucnost, v níž je východní pobřeží Ameriky zpustošeno teroristickými útoky na jaderné elektrárny, což z New Yorku učiní vedle centra peněz a moci rovněž útočiště zločinců a chudiny. Právě bezvýchodnost situace a přelidnění nutí obyvatele velkoměst hledat potřebný pocit uvolnění v prostředí virtuální reality. Svět korporací zabývajících se obchodem s VR je využit jako kulisa k případům soukromého detektiva Hala Hallidaye, jehož specialitou je pátrání po pohřešovaných osobách.
Dosud poslední román pro dospělé čtenáře Bengal Station (2004) je opět příběhem soukromého detektiva, tentokrát nadaného telepatickými schopnostmi, které mu pomáhají odhalit různé druhy nebezpečí ve službách vesmírné stanice - svérázné obdoby rušného přístavu s rozmanitým obyvatelstvem.
Erik Brown sice nepatří mezi autory hýřící originalitou či osobitým literárním stylem, nelze ho však označit ani za běžného řemeslníka, pravda leží někde uprostřed a my se můžeme těšit z jeho příběhů, které lze bez vážných výhrad označit za kvalitní fantastiku.
text: Martin Šust
vyňato z knihy Newyorské noci
Nalezené produkty: 13