Jay Lake
Američan, celým jménem Joseph Edward Lake Jr.,
narozen 6. 6. 1964 v tajwanském Taipeji, vyrůstal na Tajwanu a v
Nigérii jako syn diplomata, humanitní studia na Texaské univerzitě
dokončil v roce 1986, do roku 2000 žil v tamním Austinu, poté se
přestěhoval do oregonského Portlandu. Dnes pracuje jako
marketingový manažer v telekomunikační společnosti, v minulosti se
živil jako konzultant, programátor, prodejce, vlastnil také
reklamní společnost. V roce 1998 adoptoval dceru, po deseti letech
manželství žije rodina od roku 2003 odděleně, i když Lake bydlí ve
stejném domě, takže je dceři neustále nablízku. Rád cestuje a leze
po horách na tichomořském severozápadě.
Psaní se věnuje od roku 2000, kdy se přidal k autorské skupině Wordos s předsevzetím napsat jednu povídku týdně, dodnes je s více než stem publikovaných kratších prací jedním z nejplodnějších žánrových spisovatelů. Debutoval povídkou The Courtesy of Guests (2001). Jeho nejúspěšnější kratší prací stále zůstává noveleta Into the Gardens of Sweet Night (2003). O rok později si především díky ní odnesl Cenu Johna W. Campbella pro nadějného nováčka žánru. Povídky dosud vydal v souborech Greetings From Lake Wu (2003), Green Grow the Rushes-Oh (2004), Dogs in the Moonlight (2004), American Sorrows (2004) a The River Knows Its Own (2007). Poměrně slušné úspěchy sbírá rovněž jako spolueditor malonákladových antologií, ať už jde o řadu Polyphony (2002-2006, 6 svazků), sestavovanou ve spolupráci s Deborah Layneovou, či o antologie All-Star Zeppelin Adventure Stories (2004, sp. David Moles), Exquisite Corpuscle (2005, sp. Frank Wu) a Spicy Slipstream Stories (2006, sp. Nick Mamatas). Samostatně sestavil antologii experimentální fikce TEL: Stories (2005). Zvláště řadě Polyphony je již od počátku věnována značná pozornost, pravidelně je nominována na cenu World Fantasy Award.
Nedávno vydal svůj první román Rocket Science (2005), svéráznou poctu klasické science fiction, dějem nabitý příběh, v němž zdravotně postižený dělník pomáhá mladému válečnému hrdinovi s experimentálním leteckým vynálezem, jenž si nelegálně odvezl z nacisty poničené Evropy. Stejně jako povídková tvorba má i tento krátký román svá slabá i silná místa, Lake dokáže napsat svižný barvitý příběh, bohužel někdy je těch barev až příliš a příběh ztrácí pevný rámec, přesto jde o pozoruhodný románový debut. Následovala dekadentní městská fantasy Trial of Flowers (2006), kritikou vřele přijatá a navazující na snahy o proměnu žánru, které lze vypozorovat v dílech Chiny Miévilla, Jeffa VanderMeera či K. J. Bishopové. Recenzenti Lakea chválí za to, že se vyhnul hrozícímu nebezpečí předčasného vyčerpání New Weirdu. Naopak se díky výbušné směsi mnoha vzájemně se proplétajících motivů s úspěchem pokusil nalít do žil tohoto diskutovaného hnutí novou krev. Trojice hlavních hrdinů musí zabránit zničení všeho, co v životě znají, kypícímu městu hrozí zkáza, rozkládá se zevnitř, zatímco za branami číhají armády nepřítele. Politické intriky, zmizelí bohové, pozůstatky kdysi mocné říše, protichůdné požadavky bezpočtu zájmových skupin, to vše dává vyniknout živoucí fresce města, které na pozadí bohatého, proměnlivého a překvapivého příběhu žije a dýchá. Román volně navazuje na povídku The Soul Bottles (2004). Román Mainspring(2007) popisuje mechanickou Zemi obíhající Slunce po kovové dráze. Hnací pohon planety selhává a hodinářský učedník z Viktoriánské éry tohoto alternativního vesmíru musí najít způsob, jak dát věci zase do pořádku. I zde kvalita a atraktivita románu přesvědčila vydavatele k uzavření smlouvy na pokračování ještě před vydáním prvního svazku série, pokračování ponese název Stemwinder a vyjde v průběhu roku 2008. Jay Lake je neskutečně plodný autor s bohatou fantazií, zdánlivě bezbřehým přísunem bizarně atraktivních nápadů, citem pro dobrodružství a akci, prostě spisovatel, jenž je skvělým kompromisem mezi originalitou a čtivostí.
text: Martin Šust
Psaní se věnuje od roku 2000, kdy se přidal k autorské skupině Wordos s předsevzetím napsat jednu povídku týdně, dodnes je s více než stem publikovaných kratších prací jedním z nejplodnějších žánrových spisovatelů. Debutoval povídkou The Courtesy of Guests (2001). Jeho nejúspěšnější kratší prací stále zůstává noveleta Into the Gardens of Sweet Night (2003). O rok později si především díky ní odnesl Cenu Johna W. Campbella pro nadějného nováčka žánru. Povídky dosud vydal v souborech Greetings From Lake Wu (2003), Green Grow the Rushes-Oh (2004), Dogs in the Moonlight (2004), American Sorrows (2004) a The River Knows Its Own (2007). Poměrně slušné úspěchy sbírá rovněž jako spolueditor malonákladových antologií, ať už jde o řadu Polyphony (2002-2006, 6 svazků), sestavovanou ve spolupráci s Deborah Layneovou, či o antologie All-Star Zeppelin Adventure Stories (2004, sp. David Moles), Exquisite Corpuscle (2005, sp. Frank Wu) a Spicy Slipstream Stories (2006, sp. Nick Mamatas). Samostatně sestavil antologii experimentální fikce TEL: Stories (2005). Zvláště řadě Polyphony je již od počátku věnována značná pozornost, pravidelně je nominována na cenu World Fantasy Award.
Nedávno vydal svůj první román Rocket Science (2005), svéráznou poctu klasické science fiction, dějem nabitý příběh, v němž zdravotně postižený dělník pomáhá mladému válečnému hrdinovi s experimentálním leteckým vynálezem, jenž si nelegálně odvezl z nacisty poničené Evropy. Stejně jako povídková tvorba má i tento krátký román svá slabá i silná místa, Lake dokáže napsat svižný barvitý příběh, bohužel někdy je těch barev až příliš a příběh ztrácí pevný rámec, přesto jde o pozoruhodný románový debut. Následovala dekadentní městská fantasy Trial of Flowers (2006), kritikou vřele přijatá a navazující na snahy o proměnu žánru, které lze vypozorovat v dílech Chiny Miévilla, Jeffa VanderMeera či K. J. Bishopové. Recenzenti Lakea chválí za to, že se vyhnul hrozícímu nebezpečí předčasného vyčerpání New Weirdu. Naopak se díky výbušné směsi mnoha vzájemně se proplétajících motivů s úspěchem pokusil nalít do žil tohoto diskutovaného hnutí novou krev. Trojice hlavních hrdinů musí zabránit zničení všeho, co v životě znají, kypícímu městu hrozí zkáza, rozkládá se zevnitř, zatímco za branami číhají armády nepřítele. Politické intriky, zmizelí bohové, pozůstatky kdysi mocné říše, protichůdné požadavky bezpočtu zájmových skupin, to vše dává vyniknout živoucí fresce města, které na pozadí bohatého, proměnlivého a překvapivého příběhu žije a dýchá. Román volně navazuje na povídku The Soul Bottles (2004). Román Mainspring(2007) popisuje mechanickou Zemi obíhající Slunce po kovové dráze. Hnací pohon planety selhává a hodinářský učedník z Viktoriánské éry tohoto alternativního vesmíru musí najít způsob, jak dát věci zase do pořádku. I zde kvalita a atraktivita románu přesvědčila vydavatele k uzavření smlouvy na pokračování ještě před vydáním prvního svazku série, pokračování ponese název Stemwinder a vyjde v průběhu roku 2008. Jay Lake je neskutečně plodný autor s bohatou fantazií, zdánlivě bezbřehým přísunem bizarně atraktivních nápadů, citem pro dobrodružství a akci, prostě spisovatel, jenž je skvělým kompromisem mezi originalitou a čtivostí.
text: Martin Šust
Nalezené produkty: 14