Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
Komárovo knihkupectví Menu

William Gibson

Americko-kanadský spisovatel, celým jménem William Ford Gibson, narodil se 17. března 1948 v pobřežním městě Conway ve státě Jižní Karolína. Dětství strávil z větší části ve Wytheville ve státě Virginia. Jako nesmělý a samotářský mladík našel útočiště v literatuře science fiction, hluboce ho ovlivnilo rovněž dílo Williama S. Burroughse, jenž je často zmiňován jako jeho hlavní literární vzor. Aby se vyhnul povolávacímu rozkazu k boji ve vietnamské válce, emigroval v roce 1968 do Kanady. V Torontu se záhy zapojil do života tzv. „podzemní" kultury. V roce 1972 se usadil ve Vancouveru, kde dodnes žije spolu s manželkou a dětmi. V roce 1977 dokončil bakalářské studium angličtiny, poté vykonával řadu různých zaměstnání, až se nakonec stal profesionálním spisovatelem a publicistou.
Do žánru vstoupil povídkou Fragments of a Hologram Rose (1977) v časopise Unearth. Slavnou se stala hned jeho druhá povídka Johnny Mnemonic (1981), která předznamenala vývoj následující tvorby. V té době se totiž pod vlivem punkové subkultury a s pozvolným nástupem počítačových technologií snažil předpovědět budoucnost, v níž se „spodina střetává s vyspělými technologiemi". Výsledkem byl obraz noirově drsného pouličního života, v němž hrají velkou roli vyspělé počítačové technologie, často využívané a zneužívané ke zcela novým kriminálním postupům. Gibson si našel přátele mezi dalšími nastupujícími SF spisovateli a spolu s Johnem Shirleyem, Brucem Sterligem, Lewisem Shinerem a Rudy Ruckerem vytvořili volnou skupinu autorů, z jejichž tvorby se vynořil obraz nového subžánru fantastiky - kyberpunku.
Ten mimo jiné využíval celou řadu speciálních termínů, z nichž mnohé dnes již zdomácněly i v běžné mluvě. Např. v Gibsonově povídce Burning Chrome (1982) byl vůbec poprvé použit termín „kyberprostor". Z dalších významných kratších prací jmenujme The Gernsback Continuum (1981) či na prestižní ceny nominované Dogfight (1985) a The Winter Market (1985).
Všechny povídky vydané na počátku osmdesátých let byly shrnuty ve sbírce Burning Chrome (1986). Gibson se od poloviny osmdesátých let těšil velkému věhlasu i mimo žánrový rámec, s odstupem času ho můžeme označit za jednoho z nejvýznamnějších spisovatelů posledních dvaceti let minulého století, nejen z tohoto pohledu jsou jeho povídky dodnes mimořádně zajímavé, energické a stále inspirující, každopádně měly značný vliv nejen na současnou podobu fantastického žánru. Bohužel v pozdější tvorbě se téměř zcela věnoval románové tvorbě, z nemnoha povídek mladšího data, dodnes souborně nevydaných, jmenujme alespoň tituly Skinner's Room (1990) a Thirteen Views of a Cardboard City (1997).
Základním kamenem Gibsonova raného díla i jeho celosvětové reputace však nejsou povídky, ale román Neuromancer (1984), omračující debut, bible kyberpunku, kulturní i subžánrový archetyp, jednoduše práce mnoha zvučných přívlastků. Mnohokrát přepracovaný koncept se mimo jiné dočkal podstatných úprav i poté, co autor viděl filmovou verzi Blade Runnera a obával se přílišné podobnosti. Výsledný produkt je i přesto mimořádně originální, doslova dechberoucí kreací, která čtenáře strhla živoucí, snad až spalující energií. Gibson na Neuromancera navázal dvojicí volných pokračování Count Zero (1986) a Mona Lisa Overdrive (1988), společně romány tvoří trilogii Sprawl a jakoby završují autorovo „kyberpunkové období".
Punkovou literaturu ale zcela neopustil a se svým přítelem Brucem Sterlingem vytvořil rozsáhlý steampunk The Difference Engine (1990) a s ním i fascinující svět devatenáctého století, ve kterém díky převratnému vynálezu Charlese Babbage propukla průmyslová revoluce předčasně. Úvodní kapitolu tvoří samostatně vydaná povídka The Angel of Goliad (1990). V rámci steampunku velmi významný román nezapře kyberpunkovou minulost obou autorů a je tak svým způsobem ideálním spojením obou „punkových" subžánrů fantastiky.
V následující trilogii Bridge se ze světa všemocných nadnárodních korporací a manipulativních umělých inteligencí přesunul do blízké budoucnosti, v níž se zabývá tématy hromadných sdělovacích prostředků a z jejich rozvoje plynoucího vzniku kultu známých osobností. Trilogie je mnohem více než předchozí díla spekulací o možném vývoji aktuálních trendů, a to především ze sociologického hlediska. V detektivním thrilleru ze San Francisca blízké budoucnosti Virtual Light (1993) ukradne dívka Chevette v pouhém rozmaru virtuální brýle, které jsou součástí supertajného projektu. Tokio jednadvacátého století po ničivém zemětřesení popisuje román Idoru (1996), jehož hrdinou je pěvecká superstar a unikátní pátrač v datových sítích, kde se zamiluje do virtuální dívky existující pouze jako čirý shluk dat. V románu All Tomorrow's Parties (1999) završil volnou trilogii v příběhu počítačového odborníka se schopnostmi předpovědět převratné události blížícího se roku 2000.
Energie vyvěrající z proslulého Neuromanceru a dalších prací spolu s Gibsonovou pověstí rebelujícího věrozvěsta svádí k tomu zapomenout, že autor sám už oslavil šedesáté narozeniny a vzdálil se od představ, které o něm stále ještě máme. Gibsonova tvorba se nikdy nepřestala vyvíjet a dnes je mnohem více spjata se světem kolem nás, přičemž jen minimální prvky fantastiky z ní učinily hosta na prodejních žebříčcích mainstreamové literatury. Velmi zjednodušeně jde v případě nové dvojice románů o další volnou sérii a třetí stupeň Gibsonovy samostatné literární tvorby, přičemž faktické spojnice mezi oběma díly jsou velmi vágní, přesto se právě hledání oněch souvislostí stalo oblíbenou činností mnoha nadšených fanoušků. Události 11. září se silně odrážejí v románu Pattern Recognition (2002), v němž se odbornice na průzkum trhu pustí po stopě zajímavých útržků filmového záznamu, které vyvolaly mezi internetovou komunitou značný rozruch. Také román Spook Country (2007) je autorovým pohledem na současný postmoderní, rozvinutou technologií transformovaný svět. Spletitý a do několika dějových linií rozvětvený příběh sleduje pátrání tajných agentů v mezinárodním zločineckém prostředí, ale všímá si i nového druhu umění, které je provozováno výhradně ve virtuální realitě. Zdá se, že současnost dohnala autorovy představy, a snad proto se z Gibsona stal v podstatě mainstreamový spisovatel, science fiction už mu téměř nemá co nabídnout.
Ovšem na filmová zpracování svých prací má prozatím značnou smůlu, jakoby se jeho představivost bránila obrazové vizualizaci. Filmy jako Johnny Mnemonic (1995) režiséra Roberta Longa a New Rose Hotel (1998) režiséra Abela Ferrara jsou i přes hvězdné obsazení pouhým stínem stejnojmenných kratších prací, ani televizní Tomorrow Calling (1993) natočený podle povídky Gernsbackovo kontinuum nijak nezlepšuje bídnou bilanci. Gibson sám psal filmové scénáře nejen podle svých vlastních prací, ale téměř žádný z nich nebyl realizován, ačkoli se jednalo i o mezinárodní projekty vytvářené mimo Hollywood. Přesto se svým přítelem Tomem Maddoxem spolupracoval na scénáři ke dvěma epizodám oblíbeného seriálu Akta X - Kill Switch (1998) a First Person Shooter (2000). Podle Gibsonova scénáře byl samozřejmě natočen i Johnny Mnemonic, scénář i předloha vyšly společně v knize Johnny Mnemonic: The Screenplay and the Story (1995).
William Gibson je literární ikona, proměnlivá a neustále hledající nové způsoby jak zachytit divoce se měnící svět zmítající se pod nátlakem moderních technologií. Jeho dílo je cestou vedoucí z krajiny divoké fantazie do současné, neméně atraktivní přítomnosti, jež by se mnoha autorům minulého století jevila jako science fiction, Gibson v ní však žije už téměř třicet let.

text: Martin Šust
vyňato z knihy Virtuální světlo
Nalezené produkty: 32

Produkty

Působnost (2024)

Působnost Skladem

Skladem

499  (10 %) 449 

Koupit

William Gibson

Neuromancer (2022)

Neuromancer Skladem

Skladem

399  (10 %) 359 

Koupit

William Gibson

Hardcore Mona Lisa (2021)

Hardcore Mona Lisa

Není skladem

399  (10 %) 359 

William Gibson

Médium (2020)

Médium Skladem

Skladem

499  (10 %) 449 

Koupit

William Gibson

Hrabě nula (2020)

Hrabě nula Skladem

Skladem

379  (10 %) 341 

Koupit

William Gibson

Agency (2020)

Agency Skladem

Skladem

299  (10 %) 269 

Koupit

William Gibson

Neuromancer (2019)

Neuromancer Poslední kusy

Poslední kusy

359 

Koupit

William Gibson

Jak vypálit Chrome (2019)

Jak vypálit Chrome Skladem

Skladem

299  (10 %) 269 

Koupit

William Gibson

Hrabě nula (2015)

Hrabě nula Skladem

Skladem

279  (10 %) 251 

Koupit

William Gibson

Země slídilů (2012)

Země slídilů Skladem

Skladem

299 

Koupit

William Gibson

Rozpoznání vzorů (2011)

Rozpoznání vzorů Skladem

Skladem

279 

Koupit

William Gibson

Všechny párty zejtřka (2011)

Všechny párty zejtřka Skladem

Skladem

249  (10 %) 224 

Koupit

William Gibson

The Difference Engine (2011)

The Difference Engine Skladem

Skladem

349  (10 %) 315 

Koupit

Bruce Sterling, William Gibson

Neuromancer (2010)

Neuromancer

Není skladem

269  (10 %) 242 

William Gibson

Idoru (2010)

Idoru Skladem

Skladem

249  (10 %) 224 

Koupit

William Gibson

Singularity: Postkyberpunková antologie (2009)

Singularity: Postkyberpunková antologie Skladem

Skladem

339  (10 %) 305 

Koupit

William Gibson, Greg Egan a další

Zrcadlovky: Kyberpunková antologie (2009)

Zrcadlovky: Kyberpunková antologie Skladem

Skladem

249  (10 %) 224 

Koupit

William Gibson, Greg Bear a další

Virtuální světlo (2009)

Virtuální světlo Skladem

Skladem

249  (10 %) 224 

Koupit

William Gibson

Jak vypálit Chrome (2008)

Jak vypálit Chrome Skladem

Skladem

189  (10 %) 170 

Koupit

William Gibson, John Shirley a další

Virtuální světlo (2004)

Virtuální světlo

Není skladem

265  (10 %) 239 

William Gibson

Jak vypálit Chrome (2004)

Jak vypálit Chrome

Není skladem

249  (10 %) 224 

William Gibson, John Shirley a další

Všechny párty zejtřka (2003)

Všechny párty zejtřka

Není skladem

265  (10 %) 239 

William Gibson

Mistrovské kusy (2003)

Mistrovské kusy

Není skladem

269  (10 %) 242 

Poul Anderson, Robert A. Heinlein a další

Neuromancer (2001)

Neuromancer

Není skladem

149  (10 %) 134 

William Gibson

Zrcadlovky: Kyberpunková antologie (2000)

Zrcadlovky: Kyberpunková antologie

Není skladem

159  (10 %) 143 

William Gibson, Tom Maddox a další

Mašina zázraků (1999)

Mašina zázraků

Není skladem

199  (10 %) 179 

William Gibson, Bruce Sterling

Vypálit Chrom (1998)

Vypálit Chrom

Není skladem

168  (10 %) 151 

William Gibson, John Shirley a další

Zběsilá jízda (1998)

Zběsilá jízda

Není skladem

168  (10 %) 151 

William Gibson

Idoru (1998)

Idoru

Není skladem

189  (10 %) 170 

William Gibson

Virtuální světlo (1998)

Virtuální světlo

Není skladem

186  (10 %) 167 

William Gibson

Hrabě nula (1997)

Hrabě nula

Není skladem

140  (10 %) 126 

William Gibson

Ikarie 11/1991 (1991)

Ikarie 11/1991

Není skladem

15  (7 %) 14 

William Gibson, Norman Spinrad a další