- Komarovo.cz
- Časopisy a magazíny
- Komiksové časopisy a magazíny
- Aargh!
- Aargh! 11 (obálka Dan Černý)
Aargh! 11 (obálka Dan Černý)
Autoři:
- Marek Rubec
- Dan Černý
- Rafał Skarżycki
- Tomasz Leśniak
- Dennis Wojda
- Krzysztof Gawronkiewicz
- Martin Groch
- Lucie Lomová
- Igor Baranko
- Tomaž Lavrič
- Giovanni Simoncelli
- Mawil
- Dániel Csordás
- Miklós Felvidéki
- Balázs Gróf
- Zsófia Borbély
- Csaba Mikó
- András Barányai
- Barnabás Ábrai
- Tamás Gáspár
- Renáta Fučíková
- Jiří Grus
- Martin Šútovec
- Překlad:
- Tomáš Prokůpek, Václava Dudková, Attila Gál, Patrycja Twardowska
- Série:
- Aargh
- Redakce:
- Tomáš Prokůpek, Tomáš Kučerovský
V roce 2012 vydalo nakladatelství Analphabet Books.
Parametry
EAN | 9788090446748 |
---|---|
Počet stran | 128 |
Rozměr | 210 x 295 mm |
Rok vydání | 2012 |
Vazba | brožovaná |
Kód produktu |
„Navzdory všem vnějším turbulencím pokračoval v roce 2011 pozitivní vývoj, který český komiks prožívá zhruba poslední dekádu. Odešli sice Gustav Krum, Zdeněk Miler a Jiří Winter-Neprakta, současně ale přišlo mnoho potěšujících zpráv. Lucie Lomová vydala ve Francii druhé album a potvrdila tak, že se v případě toho prvního nejednalo o náhodný úspěch. Idea sborníku Ještě jsme ve válce se zrodila mimo komiksovou scénu, přesto její editoři oslovili ty nejzajímavější kreslíře, kteří už řadu let přispívají do malonákladových komiksových publikací; zdá se tedy, že autistická éra české scény definitivně končí. Důležité také je, že díky Heleně Diesing vyšla první důstojně pojatá kniha mapující dějiny staršího českého komiksu.
Rok 2011 byl úspěšný i z pohledu občanského sdružení Analphabet Books. Za své aktivity z předchozího roku jsme obdrželi ceny Zlatá stuha a Fabula rasa. Pro brněnský magistrát jsme připravili výstavu Brno in Comics doprovázenou katalogem, která v současnosti putuje po zahraničí. Podíleli jsme se na uspořádání celostátní studentské soutěže CZ.KOMIKS.11, jež přinesla nečekaně kvalitní a pestré práce (ty nejlepší přineseme příště). A podařilo se nám dosáhnout na druhý mezinárodní grant - vydání Aargh!u 11 vedle dalších institucí podpořil i Visegrádský fond.
Ale teď už k obsahu tohoto sborníku: Jeho hlavním tématem je maďarský komis, který zde představuje pětice krátkých příběhů a článek mapující jeho minulost a přítomnost. I Maďarsko prožívá na poli obrázkových příběhů podobný obrodný proces jako Česko a další postkomunistické země; přesto je překvapivé, kolik detailních paralel lze mezi tamním a zdejším aktuálním děním najít. Současný maďarský komiks je pro české čtenáře naprostou neznámou, protože vzájemné kulturní vazby po roce 1989 značně ochably. Text Milana Krejčího, který v tomto Aargh!u rovněž naleznete, ovšem připomíná, že zvláště v 70. letech bylo do češtiny a slovenštiny přeloženo mnoho maďarských komiksů a především díla Ernöho Zóráda nám měla co nabídnout.
Trochu mimoděk pak Krejčího článek rezonuje s profilem Františka Kobíka, od jeho smrti už uplynulo pět let. Nad oběma příspěvky mohou čtenáře napadnout otázky: Nakolik byly komiksy z dob socialismu, které vznikaly bez hlubší znalosti vývoje v západních zemích, pouze slepou uličkou a nakolik mohly být osobitým příspěvkem k vývoji této formy? Nakolik je možné na některé specifické rysy této produkce navázat? A nakolik lze tlaky (auto)cenzury srovnávat s tlaky čistě komerčními? Růžové brýle nostalgie jsou nebezpečné, přesto se úplně jednoznačné odpovědi hledají obtížně...
Dalším tématem tohoto sborníku je pomezí komiksu a animace. K němu se vztahují i obě verze obálky. Ta, jíž vévodí zachmuřený Fanouš, odkazuje k jeho příběhu a k rozhovoru s jeho tvůrcem, kreslířem a filmařem Danem Černým. Obálka s postkatastrofickým Večerníčkem v podání Martina Grocha se zase hlásí k ilustrátorovi a animátorovi Radku Pilařovi. Také on vytvořil vícero komiksů, zároveň však stál za vznikem řady loutkových fotoseriálů, jimž je zde věnováno samostatné pojednání. S animovaným filmem je navíc úzce propojena i tvorba Marka Rubce, jehož příběh Investor Aargh! 11 otevírá.
Možnost uzavřít tento sborník připadla dílům českých autorů ověnčených mezinárodními cenami. Dlouhý komiks Jiřího Gruse se pokouší zachytit výtvarnými prostředky zvuk a krátký komiks Renaty Fučíkové vypráví svou vlastní verzi příběhu o původu člověka.
Přeju příjemné čtení a příjemné vizuální zážitky."
Tomáš Prokůpek
Komiksy:
Investor
Scénář a kresba: Marek Rubec
Fanouš: Romadurový teror
Scénář a kresba: Dan Černý
Ježek Jiří: V tramvaji
Scénář: Rafał Skarżycki
Kresba: Tomasz Leśniak
Mikropolis: Zápis do školy života
Scénář: Dennis Wojda
Kresba: Krzysztof Gawronkiewicz
Takmer umelecký projekt
Scénář a kresba: Martin Groch
Vlastenci na prázdninách
Scénář a kresba: Lucie Lomová
Lov divoženek na ukrajinské stepi
Scénář a kresba: Igor Baranko
Král džungle
Scénář a kresba: Tomaž Lavrič
Roztěkaný
Scénář a kresba: Giovanni Simoncelli
Mléko a vodka
Scénář a kresba: Mawil
Blogomiks
Scénář a kresba: Dániel Csordás
Věková hranice
Scénář a kresba: Miklós Felvidéki
Tvoje tvář
Scénář a kresba: Balázs Gróf
Továrna
Scénář: Zsófia Borbély, Csaba Mikó
Kresba: András Barányai
Princezna
Scénář: Barnabás Ábrai
Kresba: Tamás Gáspár
Luna vychází na Západě
Scénář a kresba: Renáta Fučíková
Robert
Scénář a kresba: Jiří Grus
Grogy
Scénář a kresba: Martin Šútovec